Program studiów

Studia podyplomowe
Zarządzanie jakością w przedsiębiorstwie

 

Kompleksowe Zarządzanie Jakością - TQM

Zakres tematyczny przedmiotu

  • Klasyfikacja wyrobów,
  • Fazy życia wyrobów,
  • Współczesne rozumienie jakości,
  • Koncepcje zarządzania jakością (Deminga, Crossy’ego, Jurana, Feigenbauma, Ishikawy),
  • Nagrody jakości,
  • Zrównoważona karta wyników,

 

Wybrane metody planowania, organizacji i zarządzania produkcją

Zakres tematyczny przedmiotu

  • Pojecie systemu produkcyjnego, procesu, produktu
  • Organizacja procesów produkcyjnych
  • Analiza i ocena systemu produkcyjnego
  • Cykl technologiczny i produkcyjny
  • Potokowe i niepotokowe formy produkcji (m.in. SMED)
  • Doskonalenie zarządzania produkcją

 

Aspekty prawne zarządzania jakością – normalizacja, akredytacja i ocena zgodności wyrobu CE

Zakres tematyczny przedmiotu

  • Normalizacja w Polsce i na świecie
  • System krajowej akredytacji
  • Dyrektywy UE o ochronie konsumenta i odpowiedzialności  producenta,
  • Dyrektywy nowego podejścia, dyrektywy globalnego podejścia, normy zharmonizowane,
  • Oznakowanie CE,
  • Modułowy system oceny zgodności
  • System oceny zgodności  w UE,
  • Polski system oceny zgodności,
  • System oceny zgodności materiałów budowlanych.

 

System Zarządzania Jakością ISO 9001

Zakres tematyczny przedmiotu

  • Praktyczne omówienie wymagań normy PN-EN ISO 9001 i PN EN ISO 9001:2015
  • Ćwiczenia z właściwej interpretacji i zrozumienia wymagań normy
  • Wdrażanie SZJ ISO 9001
    • rola, zadania, obowiązki przedstawiciela kierownictwa w SZJ ISO 9001
    • harmonogram wdrożenia SZJ ISO 9001
    • problemy związane z wdrożeniem i doskonaleniem SZJ ISO 9001
    • korzyści płynące z posiadanego SZJ
    • dokumentowanie SZJ” prawda i mity”
    • podejście procesowe w systemie

 

 

Metody zarządzania jakością

Zakres tematyczny przedmiotu

  • Podejmowanie decyzji i metodyka rozwiązywania problemów
  • Systematyka narzędzi i metod zarządzania jakością (ZJ)
  • Menedżerski techniki stosowane w ZJ (m.in. burza mózgów, praca zespołowa, koła jakości, benchmarking, SWOT)
  • Klasyczne narzędzia ZJ (m.in. mapa procesu, diagram Ishikawy, analiza Pareto-Lorenza, histogram, wykres korelacji, arkusz zbierania danych)
  • Nowoczesne narzędzia ZJ (m.in. 5W2H, SMART, diagram podobieństwa, diagram zależności,  diagram drzewa, diagram tablicowy, tablicowa analiza danych)
  • Metody projektowania poziomu jakości (FMEA, QFD itp.)
  • Problem solving

 

Zarządzanie ryzykiem w znormalizowanych systemach zarządzania

Zakres tematyczny przedmiotu

  • Pojęcie ryzyka i niepewności.
  • Standardy zarządzania ryzykiem według ISO 31000, ISO Guide 73.
  • Analiza i metody oceny ryzyka
  • Podejście bazujące na ryzyku w serii znowelizowanych norm ISO 9000, ISO 14001, ISO 27001.
  • Ryzyko w audytowaniu systemów zarządzania.

 

Ekonomika Jakości

Zakres tematyczny przedmiotu

  • Wprowadzenie do problematyki kosztów.
  • Ewidencja kosztów w organizacji.
  • Identyfikacja kosztowa w zarządzaniu
  • Jakość a efektywność finansowa organizacji. Zasady przygotowania informacji kosztowej dla potrzeb zarządzania
  • Koszty jakości a system ISO 9001
  • Pomiar kosztów jakości (identyfikacja kosztów oceny, zapobiegania oraz kosztów złej jakości, wskaźniki kosztów jakości)

 

Zarządzanie projektami w systemach jakości

Zakres tematyczny przedmiotu

  • Geneza podejścia do zarządzania projektami
  • Planowanie cyklu projektowo realizacyjnego projektów
  • Organizacja zespołu projektowego
  • Techniki stosowane w zarządzaniu projektami
  • Projekty dotyczące wdrażania systemów zarządzania jakością

 

Metodyka Six Sigma

Zakres tematyczny przedmiotu

  • Wprowadzenie do Six Sigma
  • Six Sigma jako strategia przełomu
  • Wdrażanie Six Sigma – plan działania
  • Zastosowania metod ZJ w Six Sigma
  • Wykorzystanie Six Sigma w przedsiębiorstwie – przykłady praktyczne

 

System Zarządzania Środowiskowego ISO 14001

Zakres tematyczny przedmiotu

  • Wymagania systemu w oparciu o wymagania  normy PN-EN ISO 14001 , w tym:
  • Zaangażowanie kierownictwa i rola pełnomocnika ds Systemu Zarządzania Środowiskowego
  • Polityka środowiskowa
  • Wymagania prawne i inne
  • Identyfikacja znaczących aspektów środowiskowych
  • Cele, zadania i programy ich realizacji
  • Role i  odpowiedzialności w Systemie Zarządzania Środowiskowego
  • Dokumentowanie Systemu
  • Sterowanie operacyjne związane ze znaczącymi aspektami środowiskowymi
  • Monitorowanie działań, ocena zgodności  

 

Zarządzanie Bezpieczeństwem i Higieną Pracy ISO 45001

Zakres tematyczny przedmiotu

  • Wymagania systemu w oparciu o wymagania  normy PN-N 18001:2004, w tym: zarządzanie ryzykiem zawodowym: identyfikacja zagrożeń i ocena ryzyka zawodowego,
  • Zaangażowanie kierownictwa i rola pełnomocnika ds SZBiHP. Współudział pracowników organizacji.
  • Polityka BHP.
  • Wymagania prawne i inne.
  • Cele, zadania i programy ich realizacji.
  • Role i odpowiedzialności w SZBiHP.
  • Szkolenie, świadomość, kompetencje i motywacja w SZBiHP.
  • Komunikowanie się. Ćwiczenia dla powyższych zagadnień,
  • Dokumentowanie SZBiHP,
  • Organizacja prac i działań związanych ze znaczącymi zagrożeniami,
  • Zapobieganie, gotowość i reagowanie na wypadki przy pracy i poważne awarie,
  • Zakupy w SZBiHP,
  • Podwykonawstwo w SZBiHP ,
  • Ćwiczenia dla powyższych zagadnień,
  • Monitorowanie działań,
  • Badanie wypadków przy pracy, chorób zawodowych i zdarzeń potencjalnie wypadkowych.

 

Zarządzanie Bezpieczeństwem Informacji

Zakres tematyczny przedmiotu

  • Stan obecny i prognoza zagadnień związanych z bezpieczeństwem informacji ISO/IEC27001
  • Wstęp do bezpieczeństwa informacji - norma PN-ISO/IEC 27001
  • Przegląd normy 27001
  • Analiza ryzyka
  • Deklaracja stosowania
  • Bezpieczeństwo prawne
  • Incydenty bezpieczeństwa informacji
  • Audyt bezpieczeństwa informacji
  • Korzystanie z szyfrowania i kodowania informacji - wstęp do struktury klucza publicznego

 

Zarządzanie Bezpieczeństwem Żywności ISO 22000

Zakres tematyczny przedmiotu

  • Wymagania systemu zarządzania bezpieczeństwem żywności w oparciu o wymagania normy ISO 22000:2005
  • Regulacje prawa żywnościowego Polski i UE
  • Codex Alimentarius
  • Analiza zagrożeń i identyfikacja krytycznych punktów kontroli CCP
  • Programy wstępne PRP
  • Plan HACCP w ISO 22000
  • Weryfikacja i doskonalenie systemu zarządzania bezpieczeństwem żywności

 

Produkcja w klasie światowej i szczupłe wytwarzanie – WCM i Lean Manufacturing

Zakres tematyczny przedmiotu

  • Wprowadzenie do World Class Manufacturing
  • Charakterystyka produkcji klasy światowej WCM
  • Cele i filary WCM  
  • Poziomy zaawansowania WCM
  • Wdrażanie WCM
  • Historia i ewolucja systemu Lean Manufacturing
  • Rodzaje strat - muda
  • Charakterystyka narzędzi Lean Manufacturing: 5S,Just in Time, Kanban, TPM,SMED,VSM, Poka Yoke, Jidoka, Heijunka
  • Wdrażanie Lean Manufacturing

 

System Zarządzania Jakością w przemyśle motoryzacyjnym IATF 16949

Zakres tematyczny przedmiotu

  • Wymagania ISO/TS 16949:2009 .
  • Identyfikacja niezgodności oraz wprowadzanie i ocena działań korygujących i zapobiegawczych.
  • Wymagania dodatkowe – FMEA, APQP, PPAP, MSA, SPC -omówienie zagadnień
  • Identyfikacja niezgodności oraz wprowadzanie i ocena działań korygujących i zapobiegawczych.

 

Wdrażanie, auditowanie i certyfikacja  systemów zarządzania

Zakres tematyczny przedmiotu

  • Wdrażanie systemów zarządzania jakością
  • Podstawy auditów, definicje, pojęcia ogólne.
  • Rodzaje auditów.
  • Cele prowadzenia auditu.
  • Analiza normy ISO 9001:2008 z punktu widzenia praktycznego prowadzenia auditu.
  • Planowanie auditu, pytania auditowe.
  • Techniki prowadzenia auditu.
  • Zbieranie dowodów.
  • Formułowanie niezgodności, postępowanie z niezgodnościami, działania korygujące.
  • Procedura auditowania.

Statystyczne sterowanie procesem i analiza systemów pomiarowych SPC i MSA

Zakres tematyczny przedmiotu

  • Populacja i próba, zmienne losowe, parametry rozkładu zmiennych losowych, estymacja parametrów zmiennej losowej, hipotezy statystyczne i ich testowanie,
  • Zmienność procesów i ich wpływ na parametry wyrobów (tolerancja),
  • Prognozowanie frakcji niezgodności w procesie,
  • Badanie zdolności: procesu, maszyny i pomiaru,
  • Karty kontrolne,
  • Wprowadzenie do planowania eksperymentów.

Zarządzanie jakością usług

Zakres tematyczny przedmiotu

  • Charakterystyka i klasyfikacja usług,
  • Specyfika zarządzania w organizacjach usługowych komercyjnych i publicznych, ewolucja podejść do problemów kształtowania jakości usług,
  • Zarządzanie jakością usług publicznych,
  • Systemy zarządzania jakością usług: seria ISO 9000, Best Value, CAF, model doskonałości EFQM,
  • Metody i narzędzia oceny jakości usług: SERVQUAL, SERVIS BLUEPRINTING, CSI, Mystery Shopping, QVOTE.