Studia podyplomowe
Zarządzanie jakością w przedsiębiorstwie
|
Kompleksowe Zarządzanie Jakością - TQM |
Zakres tematyczny przedmiotu |
- Klasyfikacja wyrobów,
- Fazy życia wyrobów,
- Współczesne rozumienie jakości,
- Koncepcje zarządzania jakością (Deminga, Crossy’ego, Jurana, Feigenbauma, Ishikawy),
- Nagrody jakości,
- Zrównoważona karta wyników,
|
|
Wybrane metody planowania, organizacji i zarządzania produkcją |
Zakres tematyczny przedmiotu |
- Pojecie systemu produkcyjnego, procesu, produktu
- Organizacja procesów produkcyjnych
- Analiza i ocena systemu produkcyjnego
- Cykl technologiczny i produkcyjny
- Potokowe i niepotokowe formy produkcji (m.in. SMED)
- Doskonalenie zarządzania produkcją
|
|
Aspekty prawne zarządzania jakością – normalizacja, akredytacja i ocena zgodności wyrobu CE |
Zakres tematyczny przedmiotu |
- Normalizacja w Polsce i na świecie
- System krajowej akredytacji
- Dyrektywy UE o ochronie konsumenta i odpowiedzialności producenta,
- Dyrektywy nowego podejścia, dyrektywy globalnego podejścia, normy zharmonizowane,
- Oznakowanie CE,
- Modułowy system oceny zgodności
- System oceny zgodności w UE,
- Polski system oceny zgodności,
- System oceny zgodności materiałów budowlanych.
|
|
System Zarządzania Jakością ISO 9001 |
Zakres tematyczny przedmiotu |
- Praktyczne omówienie wymagań normy PN-EN ISO 9001 i PN EN ISO 9001:2015
- Ćwiczenia z właściwej interpretacji i zrozumienia wymagań normy
- Wdrażanie SZJ ISO 9001
- rola, zadania, obowiązki przedstawiciela kierownictwa w SZJ ISO 9001
- harmonogram wdrożenia SZJ ISO 9001
- problemy związane z wdrożeniem i doskonaleniem SZJ ISO 9001
- korzyści płynące z posiadanego SZJ
- dokumentowanie SZJ” prawda i mity”
- podejście procesowe w systemie
|
|
Metody zarządzania jakością |
Zakres tematyczny przedmiotu |
- Podejmowanie decyzji i metodyka rozwiązywania problemów
- Systematyka narzędzi i metod zarządzania jakością (ZJ)
- Menedżerski techniki stosowane w ZJ (m.in. burza mózgów, praca zespołowa, koła jakości, benchmarking, SWOT)
- Klasyczne narzędzia ZJ (m.in. mapa procesu, diagram Ishikawy, analiza Pareto-Lorenza, histogram, wykres korelacji, arkusz zbierania danych)
- Nowoczesne narzędzia ZJ (m.in. 5W2H, SMART, diagram podobieństwa, diagram zależności, diagram drzewa, diagram tablicowy, tablicowa analiza danych)
- Metody projektowania poziomu jakości (FMEA, QFD itp.)
- Problem solving
|
|
Zarządzanie ryzykiem w znormalizowanych systemach zarządzania |
Zakres tematyczny przedmiotu |
- Pojęcie ryzyka i niepewności.
- Standardy zarządzania ryzykiem według ISO 31000, ISO Guide 73.
- Analiza i metody oceny ryzyka
- Podejście bazujące na ryzyku w serii znowelizowanych norm ISO 9000, ISO 14001, ISO 27001.
- Ryzyko w audytowaniu systemów zarządzania.
|
|
Ekonomika Jakości |
Zakres tematyczny przedmiotu |
- Wprowadzenie do problematyki kosztów.
- Ewidencja kosztów w organizacji.
- Identyfikacja kosztowa w zarządzaniu
- Jakość a efektywność finansowa organizacji. Zasady przygotowania informacji kosztowej dla potrzeb zarządzania
- Koszty jakości a system ISO 9001
- Pomiar kosztów jakości (identyfikacja kosztów oceny, zapobiegania oraz kosztów złej jakości, wskaźniki kosztów jakości)
|
|
Zarządzanie projektami w systemach jakości |
Zakres tematyczny przedmiotu |
- Geneza podejścia do zarządzania projektami
- Planowanie cyklu projektowo realizacyjnego projektów
- Organizacja zespołu projektowego
- Techniki stosowane w zarządzaniu projektami
- Projekty dotyczące wdrażania systemów zarządzania jakością
|
|
Metodyka Six Sigma |
Zakres tematyczny przedmiotu |
- Wprowadzenie do Six Sigma
- Six Sigma jako strategia przełomu
- Wdrażanie Six Sigma – plan działania
- Zastosowania metod ZJ w Six Sigma
- Wykorzystanie Six Sigma w przedsiębiorstwie – przykłady praktyczne
|
|
System Zarządzania Środowiskowego ISO 14001 |
Zakres tematyczny przedmiotu |
- Wymagania systemu w oparciu o wymagania normy PN-EN ISO 14001 , w tym:
- Zaangażowanie kierownictwa i rola pełnomocnika ds Systemu Zarządzania Środowiskowego
- Polityka środowiskowa
- Wymagania prawne i inne
- Identyfikacja znaczących aspektów środowiskowych
- Cele, zadania i programy ich realizacji
- Role i odpowiedzialności w Systemie Zarządzania Środowiskowego
- Dokumentowanie Systemu
- Sterowanie operacyjne związane ze znaczącymi aspektami środowiskowymi
- Monitorowanie działań, ocena zgodności
|
|
Zarządzanie Bezpieczeństwem i Higieną Pracy ISO 45001 |
Zakres tematyczny przedmiotu |
- Wymagania systemu w oparciu o wymagania normy PN-N 18001:2004, w tym: zarządzanie ryzykiem zawodowym: identyfikacja zagrożeń i ocena ryzyka zawodowego,
- Zaangażowanie kierownictwa i rola pełnomocnika ds SZBiHP. Współudział pracowników organizacji.
- Polityka BHP.
- Wymagania prawne i inne.
- Cele, zadania i programy ich realizacji.
- Role i odpowiedzialności w SZBiHP.
- Szkolenie, świadomość, kompetencje i motywacja w SZBiHP.
- Komunikowanie się. Ćwiczenia dla powyższych zagadnień,
- Dokumentowanie SZBiHP,
- Organizacja prac i działań związanych ze znaczącymi zagrożeniami,
- Zapobieganie, gotowość i reagowanie na wypadki przy pracy i poważne awarie,
- Zakupy w SZBiHP,
- Podwykonawstwo w SZBiHP ,
- Ćwiczenia dla powyższych zagadnień,
- Monitorowanie działań,
- Badanie wypadków przy pracy, chorób zawodowych i zdarzeń potencjalnie wypadkowych.
|
|
Zarządzanie Bezpieczeństwem Informacji |
Zakres tematyczny przedmiotu |
- Stan obecny i prognoza zagadnień związanych z bezpieczeństwem informacji ISO/IEC27001
- Wstęp do bezpieczeństwa informacji - norma PN-ISO/IEC 27001
- Przegląd normy 27001
- Analiza ryzyka
- Deklaracja stosowania
- Bezpieczeństwo prawne
- Incydenty bezpieczeństwa informacji
- Audyt bezpieczeństwa informacji
- Korzystanie z szyfrowania i kodowania informacji - wstęp do struktury klucza publicznego
|
|
Zarządzanie Bezpieczeństwem Żywności ISO 22000 |
Zakres tematyczny przedmiotu |
- Wymagania systemu zarządzania bezpieczeństwem żywności w oparciu o wymagania normy ISO 22000:2005
- Regulacje prawa żywnościowego Polski i UE
- Codex Alimentarius
- Analiza zagrożeń i identyfikacja krytycznych punktów kontroli CCP
- Programy wstępne PRP
- Plan HACCP w ISO 22000
- Weryfikacja i doskonalenie systemu zarządzania bezpieczeństwem żywności
|
|
Produkcja w klasie światowej i szczupłe wytwarzanie – WCM i Lean Manufacturing |
Zakres tematyczny przedmiotu |
- Wprowadzenie do World Class Manufacturing
- Charakterystyka produkcji klasy światowej WCM
- Cele i filary WCM
- Poziomy zaawansowania WCM
- Wdrażanie WCM
- Historia i ewolucja systemu Lean Manufacturing
- Rodzaje strat - muda
- Charakterystyka narzędzi Lean Manufacturing: 5S,Just in Time, Kanban, TPM,SMED,VSM, Poka Yoke, Jidoka, Heijunka
- Wdrażanie Lean Manufacturing
|
|
System Zarządzania Jakością w przemyśle motoryzacyjnym IATF 16949 |
Zakres tematyczny przedmiotu |
- Wymagania ISO/TS 16949:2009 .
- Identyfikacja niezgodności oraz wprowadzanie i ocena działań korygujących i zapobiegawczych.
- Wymagania dodatkowe – FMEA, APQP, PPAP, MSA, SPC -omówienie zagadnień
- Identyfikacja niezgodności oraz wprowadzanie i ocena działań korygujących i zapobiegawczych.
|
|
Wdrażanie, auditowanie i certyfikacja systemów zarządzania |
Zakres tematyczny przedmiotu |
- Wdrażanie systemów zarządzania jakością
- Podstawy auditów, definicje, pojęcia ogólne.
- Rodzaje auditów.
- Cele prowadzenia auditu.
- Analiza normy ISO 9001:2008 z punktu widzenia praktycznego prowadzenia auditu.
- Planowanie auditu, pytania auditowe.
- Techniki prowadzenia auditu.
- Zbieranie dowodów.
- Formułowanie niezgodności, postępowanie z niezgodnościami, działania korygujące.
- Procedura auditowania.
|
|
Statystyczne sterowanie procesem i analiza systemów pomiarowych SPC i MSA |
Zakres tematyczny przedmiotu |
- Populacja i próba, zmienne losowe, parametry rozkładu zmiennych
losowych, estymacja parametrów zmiennej losowej, hipotezy statystyczne
i ich testowanie,
- Zmienność procesów i ich wpływ na parametry wyrobów (tolerancja),
- Prognozowanie frakcji niezgodności w procesie,
- Badanie zdolności: procesu, maszyny i pomiaru,
- Karty kontrolne,
- Wprowadzenie do planowania eksperymentów.
|
|
Zarządzanie jakością usług |
Zakres tematyczny przedmiotu |
- Charakterystyka i klasyfikacja usług,
- Specyfika zarządzania w organizacjach usługowych komercyjnych i publicznych, ewolucja podejść do problemów kształtowania jakości usług,
- Zarządzanie jakością usług publicznych,
- Systemy zarządzania jakością usług: seria ISO 9000, Best Value, CAF, model doskonałości EFQM,
- Metody i narzędzia oceny jakości usług: SERVQUAL, SERVIS BLUEPRINTING, CSI, Mystery Shopping, QVOTE.
|